torsdag 25 september 2008

Övning pågår...

Jag har beställt äggoljetempera från Ovolin och håller nu på att öva mig i att måla med tempera..
Första objektet är en höstol.
Jag vill gärna ha tips från er som målat med tempera hur jag ska få ett lyckat slutresultat, för hittills är jag inte riktigt nöjd med min målning...
Idag har jag målat andra varvet och man får vara supersnabb eftersom färgen sätter sig fort, alltså ingen bra idé att finjustera efter någon minut.
Kan jag slipa lätt innan jag gör slutstrykningen?
Vad använder ni för penslar?

2 kommentarer:

Ankan sa...

Själv har jag ingen erfarenhet av målning med äggoljetempera, men skulle vilja skaffa mig. Hört att ytan blir fint sidenmatt och färgen VÄLDIGT slitstark.

Vilket mysigt badrum du inrett!!
/Ha en bra höstvecka/Kramar

Butik Östergården sa...

Hej
Vilken trevlig sida du har! Läste om dina försök att måla med äggoljetempera. Jag har också börjat måla med denna färgen. Var till ett ställe utanför Örebro Hus Apoteket heter det, Tjejen som jobbade där gav mig lite tipps hur man målar med tempera. Hon sa att man inte kunde bättra på förrän efter ett dygn, Och att det tar minst en vecka eller mer innan färgen riktigt torkat eller slutat krita sig. Och det stämmde bra tycker jag. Har målat lite små objekt för att testa. Det är ganska svårt tycker jag, men jag tycker det är snyggt med det där lite kalkade utseendet. Ett bord jag gjorde sist blev faktiskt riktigt bra. Så vi får kämpa vidare, Övning ger ju färdighet sägs det.
Kram Helen