lördag 23 maj 2009

Vi målar...

Oj..vad tiden går fort, ser att det är ett tag sedan jag uppdaterat...

Under två dagar har vi fått huset rödfärgat med hjälp av svåger, svägerska, svärmor och sambons faster som passat barnen. Den hjälpen är GULD värd för oss!!!
Nu är visst resten kvar åt mig att måla, alltså det vita...som jag tidigare linoljefärgsmålat enligt konstens alla regler, men trots det har färgen flagnat på vissa ställen, känns inte kul att börja skrapa bort allt löst och börja om. Vill inte vara med om att det händer igen, så frågan är nu vad jag ska måla med för färg??? Har ni tips???

Vindskivor saknas!
I köket har skafferiet börjat ta form...
Veckans projekt för mig blir att skrapa och måla skafferi dörren och invänta gångjärn, lås m.m. som vi beställt från Åre Inredning&Byggnadsvård, där har dom 30-60% rabatt på mycket!
/Anna

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket vackert hus ni har!! Och ett underbart skafferi kommer ni att få! Vi har också ett skafferi, men det är så litet.
Ha de bra!

Överkalixtösen sa...

Jag skulle inte tveka att måla med linoljefärg igen, om jag vore du. Det finns ju ingen färg som åldras vackrare! Jag har målat med linolja på mitt hus för 12 år sedan och det är fortfarande jättefint, har mattats av sådär lagom mkt. Något måste ha gått galet då du målade sist.... Backa tillbaka och fundera över vad som gick snett och läs på en vända till och satsa på linolja, annars tror jag att du kommer ångra dig. Lycka till!

Bergagårdens Lina sa...

Shit vad fint huset är! Och vilken utsikt!!

Kan det ha varit så att underlaget var lite fuktigt när du målade sist? Det kan ju vara en anledning till att oljefärg släpper på det där sättet... Eller att underlaget var så blankt att linoljan inte kunnat tränga in och fästa? Eller att det var för varmt ute så färgen torkade för snabbt? Jag har ingen aning egentligen, men på en fönsterbåge jag målade om förra året har färgen (linoljefärg) redan börjat bubbla och kommer att flagna, vilket jag tror beror på att det var för mycket sol och varmt när jag målade... supertrist...

Hoppas att det blir bättre den här gången!!

Skafferiet kommer att bli suveränt i ert fantastiska kök - jag är fortfarande ruskigt avis på golvet ;) - det är guld värt med ett stort skafferi där man kan gömma undan en massa prylar!

Ha det!

Linda sa...

Hej det finns en helt underbar bok som heter MÅLA OCH OLJA (ISBN 91-518-3528-2). Den är visserligen för inomhus målning men har ändå bra tips om varför färgen släpper. Kan vara något för er som vill satsa på naturligt?!