tisdag 29 januari 2008

Snigelfart

Mitt bloggande går i snigelfart...



Vi har återupptagit renoveringen av farstun.


Just nu funderas det en hel del på en lösning för att dölja elcentralen.






Taket är för något år sedan målat med vit linoljefärg, men färgen har gulnat en hel del, så vi ska nu måla men gysinges matta linoljefärg och hoppas att resultatet kommer att bli bra.


Under 50-talet när allt skulle förändras, revs kakelugnar, gamla kilsågade golv ersattes av parkettgolv. Spegeldörrar, väggar och vackra lock-och pärlspontstak döljdes av masonit.

Tack och lov sparades det här golvet som vi hittade i ladugården. Trappen har min käre sambo tillverkat och det är tänkt att både golv och trapp ska målas i ljusgrå linoljefärg.

Väggarna är målade med linoljefärg bruten med 5% grön umbra, bröstpanel bruten med 12% grön umbra.Schablontryck
Återkommer när proppskåpet är på plats, inte allt för långt bort hoppas jag!
/Anna

17 kommentarer:

Mitt Egnahem sa...

Oj vad mycket snyggt! Schablonen är jättesnygg. Har du målat själv? Vackra finstämda färger. Kan rekommendera Gysinges matta. Den är lite annorlunda än vanlig linoljefärg, man kan lägga på lite "tjockare" utan att det gör ngt. Ytan blir härligt matt! Vad duktiga ni är. Jag VET vilken tid ALLT tar... Mvh Mitt Egnahem

Bergagårdens Lina sa...

Det kommer att bli fantastiskt fint när det är klart, det är i alla fall säkert!

Vilken fin trappa! Duktig sambo!

Och schablonerna! Väldigt fina, är det från Gysinges schablonbok? Har funderat på att göra något liknande i vår övre hall... Var det svårt att få det så där bra?

Mitt Egnahem sa...

PS: Snygga sladdar och lampfäste i taket...

Älvgården sa...

Tack snälla för era kommentarer!

Schablonerna är från Norrbottens museum. "På timmer och tapet" heter häftet med 1800-talets schablonmålade väggmönster från Norrbotten.
Det är sambon som haft tålamodet att skära ut mönstret och sedan stöppla. Det krävdes lite träning innan...lagomt med färg så det inte rinner under schablonen.
Mvh anna

Emma sa...

Vad duktiga ni är!!!
Gör ni allt på gammalt vis? så impad! Hade önskat att vi gjorde det mer men min sambo är inte itresserad utav byggnadsvård, i allafall inte så att han väljer gamla metoder och matrial.
Fint ni kommer att få det, den saken är ju klar!!!

Hanna sa...

Åh vad fint ni har det och vad ni kämpar och står i. Så himla duktiga. Det är inte lätt med gamla hus men så otroligt häligt när man ser resultatet av det man gjort. Har du målat med schablonerna själv? Snyggt som attan får jag lov att säga.
Ha de gott
kram kram

Skatan sa...

Men! VIlka underbara bilder men fantastiska tryck på väggarna, möbler, och ja...gillar skarpt det jag ser! Tänk om man ändå bodde i ett hus med sådan charm! Det är annat än 70-talsfuru det : )

Ha en fin dag,

Skatan

Jes/Vita villa vila sa...

Hej Anna,
Tack för titten hos mig - vad roligt att du lämnade ett avtryck så jag hittade din superfina blogg! :) Vilka mysiga bilder från ert hem!

Hit kommer jag gärna igen och följer ert arbete med huset!

Soldatdockan köpte jag på nätet via Designrummet.se!

Vi ses igen!!!

Lycka till med elcentralen ;)

Kram /Jes

Jes/Vita villa vila sa...

Glömde ju skriva.......;

Tusen tack för tipset om säng!!! Ska kolla upp det, jag lovar. Gullig du!

Kram /Jes

Bergagårdens Lina sa...

Va kul att ni också ska renovera övervåningen, då kanske man kan sno några ideér :)

Jag tycker att det är knepigt med den låga takhöjden men i ett sovrum funkar det ju ändå... Man ligger ju mest ner :)

Målargården sa...

Hej Hopp!
Här hittade jag en, för mig, ny blogg med en jättefin shablon i hallen (tror jag det var). Ser att fler tycker likadant och har redan hittat svaret på var den kommer ifrån. Jättefint blev det och tålamod är bra att ha vid renovering av gamla gårdar. Kikar med säkerhet in igen!/ Eva-Mari i Målargården

Handplockat sa...

SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ grymt snyggt
jag tror jag smäller AV

vilken schablon

har flera orginalmönster på schabloner från norrbottniska hus ska anv någon i bagarstugan....

suck dina bilder är bloggveckans bästa kramen

Linnestinalund sa...

Jättefin schablonmålning, härlig hall och fin trappa! Vad roligt att se, väntar med spänning på fler blogginlägg!

Unknown sa...

Oj, vad fint det blir!
/B
www.lyckligagatans.blogg.se

Älfgärdet sa...

Så vacker schablonmålning! Hur många veckor tog det....???? Önskar vårt hus var några decennier äldre ibland så att jag också kunde gå lös.

hemtrevnad marie sa...

Hejsan!! Vilken fantastisk blogg man hittar så här på morgonen!!
Jättemysigt, Jag älskar schabloner!!
Kraaam

Unknown sa...

Wow! Jag tycker era schabloner är fantastiskt fina och skulle gärna göra likadant. Måste man rita och skära dem själv, eller kan man köpa färdiga?

Christian